Paragrafen

Bedrijfsvoering en Overhead

Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Door gebruikmaking van deze definitie kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan de taakvelden. Grofweg kunnen de kosten van overhead worden verdeeld in ondersteunende afdelingen c.q. teams en ondersteunende personen op de taakvelden.
Alle kosten voor overhead zijn apart centraal begroot op het taakveld 0.4 en worden niet doorbelast aan de taakvelden waar de directe kosten op staan.
De overhead van de gemeente Bloemendaal bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces;
  • financiën, toezicht en controle;
  • personeel en organisatie;
  • inkoop;
  • communicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatiebeheer, -voorziening en automatisering;
  • facilitaire zaken en huisvesting.

De huisvesting heeft betrekking op ruimten voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie.

De bijdragen van de verbonden partijen (o.a. IASZ en GBKZ) worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waarvoor werkzaamheden worden verricht. Dat sluit aan bij het gewijzigde BBV waarbij de beleidsdoelstellingen van verbonden partijen bij de programma’s moeten worden opgenomen.

Het centraal opnemen van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de taakvelden alle tarieven te bepalen. De wijziging van de begrotingsvoorschriften heeft echter geen wijziging tot gevolg van de fiscale voorschriften. In de paragraaf lokale heffingen zijn uit oogpunt van transparantie verplichte berekeningsmodellen opgenomen waaruit blijkt hoe de tarieven zijn berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt. De berekening van de tarieven geschiedt extracomptabel waarbij de overhead op consistente wijze is toegerekend. Gekozen is voor een toerekening op basis van de personeelslasten welke aansluit met het door het CBS gehanteerde model. De kosten van overhead zijn in de vorm van een opslag meegenomen in de tarieven van bij derden in rekening te brengen kosten zoals de retributies rioolheffing, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten. Voor een nadere toelichting en uiteenzetting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Voor de beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering (human resource management, GR DIT, informatisering en inkoop) wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

OMSCHRIJVING OVERHEAD

Leidinggevenden primair proces

2026

2027

2028

2029

Lasten

640.477

670.510

701.970

734.924

Baten

0

0

0

0

Saldo

640.477

670.510

701.970

734.924

Financiën, toezicht en control

2026

2027

2028

2029

Lasten

1.404.624

1.470.349

1.539.157

1.610.323

Baten

0

0

0

0

Saldo

1.404.624

1.470.349

1.539.157

1.610.323

P&O , HRM

2026

2027

2028

2029

Lasten

2.681.139

2.770.318

2.862.923

2.954.860

Baten

-853.647

-888.251

-924.366

-961.945

Saldo

1.827.492

1.882.067

1.938.557

1.992.915

Inkoopfunctie

2026

2027

2028

2029

Lasten

183.782

188.009

192.333

192.333

Baten

0

0

0

0

Saldo

183.782

188.009

192.333

192.333

Communicatie

2026

2027

2028

2029

Lasten

1.082.230

1.130.810

1.181.632

1.234.680

Baten

-584.404

-610.638

-638.082

-666.728

Saldo

497.826

520.172

543.550

567.952

Juridische zaken

2026

2027

2028

2029

Lasten

1.283.129

1.331.677

1.382.261

1.432.576

Baten

0

0

0

0

Saldo

1.283.129

1.331.677

1.382.261

1.432.576

Bestuurszaken en -ondersteuning

2026

2027

2028

2029

Lasten

987.908

1.034.224

1.082.739

1.133.557

Baten

0

0

0

0

Saldo

987.908

1.034.224

1.082.739

1.133.557

Informatiebeheer (DIV)

2026

2027

2028

2029

Lasten

151.115

95.890

98.093

100.250

Baten

-764.693

-781.586

-798.852

-816.427

Saldo

-613.578

-685.696

-700.759

-716.177

Facilitaire zaken

2026

2027

2028

2029

Lasten

1.326.219

1.344.385

1.395.251

1.451.225

Baten

-719.361

-747.190

-776.006

-805.920

Saldo

606.858

597.195

619.245

645.305

Informatievoorz. & Automatisering

2026

2027

2028

2029

Lasten

4.978.762

4.965.664

4.949.030

5.070.869

Baten

-1.108.300

-1.160.945

-1.216.089

-1.273.854

Saldo

3.870.462

3.804.719

3.732.941

3.797.015

Huisvestingskosten

2026

2027

2028

2029

Lasten

1.024.573

1.080.503

1.098.314

1.123.758

Baten

-46.878

-47.885

-49.465

-50.553

Saldo

977.695

1.032.618

1.048.849

1.073.205

Uitbestedingskosten bedrijfsvoering

2026

2027

2028

2029

Lasten

236.392

241.829

247.391

252.834

Baten

0

0

0

0

Saldo

236.392

241.829

247.391

252.834

OVERHEAD LASTEN

15.980.350

16.324.168

16.731.094

17.292.189

OVERHEAD BATEN

-4.077.283

-4.236.495

-4.402.860

-4.575.427

OVERHEAD TOTAAL

11.903.067

12.087.673

12.328.234

12.716.762

Uren- verdeling

Binnendienst

Buitendienst

Totaal

FTE 2026

FTE 2025

2026

198.819

43.639

242.458

Bin

120,55

Bin

120,55

Bui

28,12

Bui

28,12

Gemiddelde uurtarieven

2026

2026

2025

2025

Bruto uurtarief salarissen

Binnendienst

Buitendienst

Binnendienst

Buitendienst

Uurtarief opslag

71,72

45,64

69,28

44,92

Overhead

52,43

33,91

58,85

37,04

Gemiddeld uurtarief

124,15

79,55

128,13

81,96

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 08:35:58 met de export van 10/13/2025 08:25:19