Programma's

Volksgezondheid en Milieu

Doel van dit programma is het behouden en bevorderen van een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving voor nu en de volgende generatie. Door de uitvoering van dit programma voorkomen wij voorts de verspreiding van besmettelijke ziektes

Wij voeren de wettelijke taak uit voor de publieke gezondheid en het milieubeheer. Dit doen we door het op doelmatige wijze beheren van het rioolstelsel, afvalzorg, begrafeniszorg, publieke gezondheidszorg en uitvoeren van het duurzaamheidsprogramma. Hierbij zoeken we de balans tussen dienstverlening, milieubeheer, duurzaamheid en kosten.

Publieke gezondheid
We zijn verantwoordelijk voor de publieke gezondheid: de gezondheidsbeschermende en gezondheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen, zoals jeugd en ouderen. We richten ons op het voorkómen en het vroegtijdig opsporen van ziekten. We zorgen voor een omgeving die mensen stimuleert zelf gezondheidsrisico’s te beperken.
Speerpunten publieke gezondheid staan benoemd in het beleidsplan Sociaal domein 2024 - 2027 en in de regionale nota Samen gezond in Kennemerland. Deze nota is eind 2025 geactualiseerd.

Riool
Riolering en drinkwatervoorziening zijn van grote betekenis voor de volksgezondheid. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van de riolering en drinkwatervoorziening. Hierbij gaat het om de volgende maatschappelijke belangen:

  • De bescherming van de volksgezondheid;
  • Het voorkomen van wateroverlast;
  • Het behouden van schoon water en een gezond aquatisch ecosysteem;
  • Het voorkomen van potentiële schade aan gebouwen.

Hoe we dit doen staat beschreven in het Programma Water.
Naast beheer en exploitatie van de riolering (afvalwater en regenwater) gaat het om drainagesystemen en oppervlaktewateren.

Afval
De gemeente is de wettelijke inzamelaar van huishoudelijke afvalstoffen. Bij afvalinzameling en verwerking richten we ons op verbetering van de afscheiding en het beperken van de hoeveelheid restafval. Daarbij zoeken we de balans tussen dienstverlening, duurzaamheid en kosten. Bij het afvalbeleid moet nog meer op duurzaamheid en het uitvoeringsprogramma Van Afval Naar Grondstof (VANG) worden gestuurd. Dit betekent het verbeteren van de afvalscheiding, het realiseren van voldoende brengparkjes en verdere uitbouw van kringloopmogelijkheden bij het afvalbeleid, waaronder de Milieustraat in Overveen.

Begraven
De gemeente is volgens de Wet op de Lijkbezorging verplicht om een Algemene Begraafplaats te hebben. Bloemendaal heeft er twee. Inwoners van Bloemendaal hebben de mogelijkheid om een afscheidsceremonie, begrafenis, urn bijzetting of as verstrooiing te laten uitvoeren. Hierbij streven we naar het aanbieden van een mooie, passende locatie voor een uitvaart.

Omgevingsgeluid
Circuit Zandvoort
Het Circuit Zandvoort vormt een structurele bron van geluidsoverlast voor bezoekers van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland en omliggende dorpen binnen de gemeente Bloemendaal, met name op racedagen en tijdens de 12 UBO-dagen waarbij wettelijke geluidsnormen tijdelijk niet gelden. Toezicht en klachtenafhandeling zijn taken van de Omgevingsdienst IJmond, nauwlettend gevolgd door de gemeente.

Duurzaamheid
Het in april 2025 vastgestelde programma duurzaamheid 2025-2026 legt de nadruk op verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het Nationaal Isolatieprogramma loopt tot en met 2030 en geeft gemeentes middelen om eigenaren met een woning met energielabel D, E, F of G te ondersteunen met isoleren naar label D of beter. Er is nog geen verplichting voor deze groep om hun woning te isoleren. Die verplichting om energielabel E, F en G weg te werken per eind 2028 is er al wel voor sociale huurwoningen en aangekondigd voor particuliere huurwoningen.

Warmteprogramma 2026
In 2026 stelt B&W voor het eerst een warmteprogramma vast. Dit warmteprogramma is de opvolger van de eind 2021 vastgestelde transitievisie warmte die een horizon tot 2030 had.  
Het warmteprogramma heeft een horizon tot en met 2035 en geeft op hoofdlijnen de beoogde warmteoplossing voor de Bloemendaalse gebouwde omgeving weer. Het eindbeeld voor 2050 vanuit de rijksoverheid ligt vast; geen aardgas meer in de gebouwde omgeving.

Een collectief warmtenet is op dit moment niet in beeld, maar wel de individuele route. Veel huishoudens maken stappen door middel van de aanschaf van een hybride warmtepomp. In toenemende mate vormt isolatie en ventilatie enerzijds, samen met een toenemende elektrificatie door een wisselwerking van zonnepanelen, thuisbatterijen en een elektrische auto, voor een dalende afhankelijkheid van aardgas. En dat is vanuit geopolitiek oogpunt zeer gewenst. Het elektriciteitsnet in Noord-Holland staat echter op piekmomenten onder druk, dus het is zaak die belasting te spreiden naar de lange periodes waarin het net juist overcapaciteit heeft. De verzwaring van het elektriciteitsnet in Noord-Holland is bestuurlijk en ambtelijk geborgd en Bloemendaal is vertegenwoordigd.

Biodiversiteit en Klimaatadaptatie
Vergroening
Het college gaat verder met vergroenen van de leefomgeving door uitvoering te geven aan het biodiversiteitsplan. Ecologische verbindingen en natuur moeten waar mogelijk worden uitgebreid en schoolpleinen moeten groener worden. We stimuleren het planten van meer bomen. Gifvrij werken in het buitengebied en in de tuinen, en het gebruik van inheems plantmateriaal moedigen we aan. Verder zetten we in op het tegengaan van wateroverlast, onder meer door het stimuleren van minder harde oppervlakten. Ook het afkoppelen van de hemelwaterafvoer naar de riolering wordt een speerpunt. Educatie is cruciaal, met name op scholen, maar ook in samenspraak met de inwoners.

Klimaatadaptatie
Ter beperking van gezondheidsrisico’s en schade door weersextremen, zetten wij ons in voor een klimaatbestendige leefomgeving. De regionale actieagenda wordt geactualiseerd en omgevormd tot het programma Klimaatadaptatie Zuid-Kennemerland, in samenwerking met regionale overheden en ketenpartners. De lokale uitvoeringsagenda klimaatadaptatie wordt herzien. Klimaatadaptatie wordt integraal verankerd in gemeentelijk beleid en uitvoering; nieuwe woningbouw en infrastructuur worden hierop actief getoetst.

Lasten & baten

10.791.691

13,1%

11.299.680

13,8%

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 08:35:58 met de export van 10/13/2025 08:25:19