Programma's

Bestuur en Ondersteuning

Doel van dit programma is het op duurzame wijze ondersteunen van de organisatie om maatschappelijk gewenste producten en diensten voort te brengen.

Dit programma richt zich op bestuur, organisatie en dienstverlening van de gemeente. Uitgangspunt is een moderne doeltreffende en doelmatige gemeentelijke organisatie, waarbij de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers centraal staat. We maken gebruik van verschillende vormen van participatie door inwoners, waarbij de gemeente vaker een gelijkwaardige partner is die minder bepaalt en meer ondersteunt. We investeren in de ambtelijke samenwerking met Heemstede en in het ontwikkelen van de juiste kennis en vaardigheden.

Regionale samenwerking
Bestuurlijke samenwerking is cruciaal in het openbaar bestuur. Gemeentevertegenwoordigers nemen actief deel aan regionale netwerken, wat steeds belangrijker wordt door complexe vraagstukken rond klimaat en landschap, energie, bereikbaarheid, milieu, veiligheid, zorg en arbeid. Deze vereisen een gezamenlijke aanpak van álle betrokken partijen. Doelmatige samenwerking biedt schaalvoordelen, kwaliteitsverbetering, risicospreiding en meer effectiviteit. Om als zelfstandige gemeente de continuïteit te waarborgen, kwetsbaarheid te verminderen en bovenlokale taken goed uit te voeren, investeren wij in samenwerking met andere (overheids-) partners. Wij werken samen in Zuid-Kennemerverband (2023), wij maken deel uit van de MRA, via de Agenda 2025-2028 versterken en benutten we onze positie richting Rijk, provincie en andere gemeenten. Deze samenwerking zetten we structureel voort, ondersteund door een regisseur regionale samenwerking. Daarnaast werken wij ambtelijk samen met de gemeente Heemstede op enkele onderdelen van bedrijfsvoering.

Visie op Dienstverlening
De gemeente Bloemendaal werkt aan een betrouwbare, gastvrije en toegankelijke dienstverlening voor iedereen. In de Visie op Dienstverlening 2024–2030 hebben we zes beloftes geformuleerd die richting geven aan deze ambitie. De eerste concrete stappen zijn vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Dienstverlening 2025–2026, die elke twee jaar wordt geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten.

Versterken van interne samenwerking
In 2026 zetten we in op het versterken van de interne samenwerking om de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen. We investeren in een centrale kennisbank, opgebouwd met input van alle dienstverleningsteams. Hierdoor kunnen onze balie- en telefoonmedewerkers vragen sneller en consistenter beantwoorden. Daarnaast stimuleren we onderlinge samenwerking en kennisdeling, zodat medewerkers elkaars werk beter begrijpen en zich meer verbonden voelen met onze gezamenlijke ambitie. Dit bevordert ook de integrale samenwerking in onze organisatie.

Digitale toegankelijkheid en transparantie
Per 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) in werking. In aanloop hiernaartoe hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van onze digitale processen voor elektronisch bestuurlijk verkeer. In 2026 zetten we deze lijn voort, met als doel een toegankelijke, transparante en begrijpelijke digitale dienstverlening voor alle inwoners. Hiermee geven we invulling aan onze belofte om kwaliteit te leveren en iedereen op een passende manier te ondersteunen.

Communicatie

De lokale democratie verandert mee met de landelijke en internationale ontwikkelingen. Dit betekent dat er ook op lokaal niveau nu en dan polarisatie en verharding plaatsvindt. De relatie tussen de inwoners/ondernemers en de gemeente staat soms onder druk. De inwoners en ondernemers worden steeds mondiger, willen gehoord worden en de eigen expertise kunnen inzetten. Een gemeente heeft een belangrijke maatschappelijke taak en moet oog hebben voor de wensen voor de leefomgeving van de inwoners. Dit vraagt om passende, toegankelijke communicatie die open en transparant is en waarmee we inwoners en ondernemers op het juiste moment informeren en betrekken bij het maken van beleid en de uitvoering daarvan.

Participatie
Participatie, vroegtijdig in het proces, waarbij alle relevante belangengroepen doelmatig zijn betrokken, is nodig voor het optimaliseren van mogelijke oplossingen, het creëren van draagvlak en een breed geaccepteerde besluitvorming. Daarvoor stellen we participatieregels op.
We maken een beweging naar de inwoners toe. Bijvoorbeeld door de organisatie van wijkcontactavonden ter plaatse of informatieavonden. We hebben (vooraf) ruim aandacht voor de belangen en ideeën van inwoners. Deze nemen we mee in beleid en projecten.

Financiën
Randvoorwaarde bij uitvoering van ons beleid is dat we conform de nota ‘Bloemendaal financieel duurzaam’ financieel gezond blijven en daarbij het schuldniveau beheersbaar houden binnen de kaders van de gemeenteraad.

Juridische kwaliteitszorg
De juridische kwaliteit van al hetgeen de gemeente uitvoert en beslist, moet optimaal zijn. Daarom wordt hier structureel aandacht aan besteed door middel van onderzoeken en evaluaties. Zo is in 2020 t/m 2022 een zogenoemd 213a-onderzoek uitgevoerd. Dat is in 2024 opgevolgd door een externe legal audit. De uitkomsten van de externe legal audit geven handvatten om proactief te sturen op de juridische kwaliteit, zoals ten aanzien van juridische kennis, de toepassing ervan en de werkwijzen, zowel in de teams als bij de centrale juridische functie die het team Juridische Zaken vervult. Deze handvatten zijn vertaald naar zo'n 18 concreet te ondernemen acties. Deze zijn vastgelegd in een Plan van Aanpak. Het college moet hieraan nog definitief goedkeuring verlenen. Uitvoering vindt intussen wel al plaats en wordt vanaf 2026 vervolgd.

Integriteitsbeleid en integriteitsmeldingen
Integere bestuurders en ambtenaren zijn een basisvoorwaarde voor het vertrouwen van de burger in het gemeentelijk handelen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen integriteit. Daarnaast zijn college en raad gezamenlijk aan zet voor een goed integriteitsbeleid. Integriteitsbeleid bestaat o.a. uit een integriteitsprotocol, de gedragscodes en het geheel van afspraken over de processtappen die worden gevolgd in geval van een vermoeden van een integriteitsschending. Periodiek moet er aandacht zijn voor integriteit om dilemma’s en vragen te kunnen bespreken. Ervaring met het huidige Integriteitsprotocol heeft de behoefte aan een genuanceerder en passender Integriteitsprotocol versterkt. Het eerste concept hiertoe is gereed en wordt met de raad besproken.  

Integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers
In 2024 zijn er 4 meldingen over politieke ambtsdragers ingediend. Eén melding is nog onderzocht door de Integriteitscommissie, waarna het college volgens het huidige protocol geen integriteitsschending heeft vastgesteld. Twee meldingen zijn ingetrokken en één melding is in 2025 afgehandeld zonder vaststelling van een integriteitsschending.
In 2025 is er 1 integriteitsmelding ingediend. Deze is afgehandeld en de raad is hierover geïnformeerd.

Meldingen van ongewenst gedrag
Werknemers die hulp en advies nodig hebben over ongewenst gedrag kunnen in eerste instantie terecht bij een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of een oplossing in informele sfeer mogelijk is en kan de werknemer informeren over andere mogelijkheden en hem/haar daarin begeleiden. De vertrouwenspersoon heeft in 2024 vier meldingen van ongewenst gedrag geregistreerd. Dit heeft niet geleid tot formele klachten.

Speerpunten

  • Focus bij regionale samenwerking in Zuid-Kennemerland en MRA ligt op de thema’s landschap en klimaatadaptatie, bereikbaarheid en woningbouw.
  • Integriteit: Gedragscodes en Integriteitsprotocol herzien.

Lasten & baten

21.698.927

26,4%

58.540.792

71,6%

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 08:35:58 met de export van 10/13/2025 08:25:19