Paragrafen

Lokale heffingen

Overzicht per heffing

Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld. Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van waarde van de (niet) woning. De waarde die op het aanslagbiljet 2026 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2025.

Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen roerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. De basis van wetgeving, heffingsmaatstaf en waardepeildatum is gelijk aan de onroerende zaakbelastingen.

Tabel overzicht onroerende zaakbelasting (in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Eigenaren woningen

 10.368.511

10.903.092

         11.338.091

Eigenaren niet-woningen

513.379

           1.325.157

           1.366.899

Gebruikers niet-woningen

         555.934

             654.806

             675.432

Roerende zaakbelasting

 1.631

1.501

1.548

Tarieven

2024

2025

2026

Eigenaren woningen

0,1078%

0,1114%

0,1045%

Eigenaren niet-woningen

0,3926%

0,4605%

0,4533%

Gebruikers niet-woningen

0,2435%

0,2710%

0,2636%

Normpercentages ministerie BZK

2025

2026

OZB eigenaren woning

0,0914%

0,0862%

OZB eigenaren niet-woningen

0,3079%

0,3145%

OZB gebruikers niet-woningen

0,2342%

0,2393%

Totaal ozb niet-woningen

0,5421%

0,5538%

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en van niet-woningen. De geraamde opbrengst rioolheffing wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van m3 afgevoerd water vanuit het perceel. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basistarief per m3 gehanteerd. De gebruikersstaffel kent een fijne opbouw waarbij het zwaartepunt van de heffing is gelegd bij de groep die jaarlijks tussen de 250 m3 en 5.000 m3 gebruikt. De binnen die groep gehanteerde staffels (= 250-500m3, 500-1.000m3 en 1.000-5.000m3) zijn progressief ingericht. Door het zwaarder belasten van deze groep wordt zuinig watergebruik fiscaal beloond en het principe van de vervuiler betaalt (profijtbeginsel) extra benadrukt. De groep gebruikers vanaf 5.000m3 zijn verder degressief ingericht, zodat de zeer kleine groep grootverbruikers met een maatschappelijke functie (denk aan zorginstellingen) niet onevenredig zwaarder worden belast. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water dat in de raad van 16 december 2021 is vastgesteld.
Tevens is een overzicht van baten en lasten opgenomen welke inzicht geeft in de toegerekende taakvelden van zowel de directe lasten als de indirecte lasten overhead en renteomslag. Voor de wijze waarop de overhead is toegerekend wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Woningen

 -2.845.476

 -3.284.309

-3.446.882

Niet-woningen

-375.667

 -337.300

-353.996

Dekkingspercentage:

92,1

93

100

Tarieven

2024

2025

2026

Eigenaren woningen

0,01345%

0,01414%

0,01372%

Eigenaren niet-won.

0,02940%

0,02247%

0,01359%

Gebruik 1-250 m3

140,69

156,17

163,90

Gebruik 251-500 m3

140,69+2,97 var.

156,17+3,30 var.

163,90+3,46 var.

Gebruik 501-1.000 m3

883,79+3,22 var.

980,34+3,57 var.

1.028,87+3,75 var.

Gebruik 1.001-5.000 m3

2.493,84+3,47 var.

2.767,44+3,85 var.

2.904,43+4,04 var.

Gebruik 5.001-10.000 m3

16.365,04+0,30 var.

18.174,24+0,33 var.

19.073,86+0,35 var.

Gebruik10.001-20.000 m3

17.851,24+0,20 var.

19.839,24+0,22 var.

20.821,28+0,23 var.

Gebruik meer dan 20.000 m3

19.832,84+0,10 var.

22.059,24+0,11 var.

23.151,17+0,12 var.

Aansluitingen

2024

2025

2026

Riool gebruik woning

9.959

10.062

9.951

Riool gebruik niet woning

475

469

455

Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing 2026

%

Kosten taakveld 7.2 Riolering, incl. omslagrente

3.568.420

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

201.079

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

45.000

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, excl. heffingen

-676.045

Inkomsten taakveld 0.10 Mutaties reserves

-144.202

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

301.331

BTW

505.295

Opbrengst heffingen

-3.800.878

Dekkingspercentage

100%

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, bijdrage uit voorziening

0

0%

 

Het taakveld 7.2 Riolering vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing voor de rioolheffing. Onder dit taakveld vallen de kosten ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
  • De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit riolering. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De rioolheffing wordt zowel aan eigenaren als aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Rioolheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de rioolheffing.

Het taakveld 7.2 Riolering heeft ook directe inkomsten zoals de verhuur van pompinstallaties en een bijdrage van de gemeente Hillegom. Daarnaast zijn enkele rioolinvesteringen in het verleden met dekkingsreserves opgevangen. De onttrekkingen uit de reserves dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de rioolheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 228a, derde lid, van de Gemeentewet de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de rioolexploitatie toegerekend.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en gft-afval in de gehele gemeente wordt alternerend ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Afvalstoffenheffing

 -4.103.415

-4.460.800

-4.909.211

Dekkingspercentage:

96,1

89,5

100

Tarieven

2024

2025

2026

Verzamelcontainer

322,00

332,63

359,19

Restafvalcontainer 140 liter

303,74

313,76

359,19

Restafvalcontainer 240 liter

522,00

570,22

615,75

Berekening van kostendekkendheid van afvalstoffenheffing 2026

%

Kosten taakveld 7.3 Afval, incl. omslagrente

4.354.081

Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer

201.079

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

90.000

Inkomsten taakveld 7.3 Afval, excl. heffingen

-681.419

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

128.890

BTW

816.580

Opbrengst heffingen

-4.909.211

Dekkingspercentage

100%

Het taakveld 7.3 Afval vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Dit betreft het gft-afval en het restafval. Dit geldt voor zowel de directe uitgaven als de directe inkomsten.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit afval. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De afvalstoffenheffing wordt aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Afvalstoffenheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de afvalstoffenheffing.

Het taakveld 7.3 Afval heeft ook directe inkomsten zoals de vergoeding van Verpact en opbrengsten oud papier en textiel.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de afvalstoffenheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 15.33, derde lid, van de Wet Milieubeheer de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de afvalexploitatie toegerekend.

Begrafenisrechten
Op basis van de verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.

Tabel overzicht begrafenisrechten (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Begrafenisrechten

-425.542

-338.442

-558.864

Dekkingspercentage

129,2

66

100

Berekening van kostendekkendheid van de begrafenisrechten 2026

%

Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, incl. omslagrente

442.537

Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, excl. heffingen

-78.424

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

194.751

BTW

0

Opbrengst heffingen

-558.864

Dekkingspercentage

100%

Het taakveld 7.5 Begraafplaatsen vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het gebruik van de begraafplaats(en) en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de begrafenisrechten toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen etc. en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel overzicht leges (bedragen in €)

Opbrengsten

2024 (W)

2025(B)

2026 (B)

GBA
(60020310-837000)

 20.900

20.500

22.500

Huwelijksvoltrekkingen
(60020270-837001)

 130.176

115.000

120.000

Reisdocumenten
(60020230-837001)

369.729

240.000

350.000

Rijbewijzen
(60020220-837001)

93.784

105.000

100.000

Eigen verklaringen
(60020240-837001)

7.480

10.500

10.831

Naturalisatie
(60020260-837001)

53.131

30.000

36.000

Verklaring omtrent gedrag
(60020250-837001)

4.300

5.000

5.158

Parkeervergunningen (60630310-837007)

115.558

119.895

123.672

Ontheffing/verg.bijz.wetten
(61020210-837009)

21.613

20.000

22.000

Uitwegvergunningen/Kabel
(62010210-837009)

6.795

3.000

3.095

Leges ontheff./verg. APV
(63020110-837009)

20.686

15.000

22.000

Kapvergunningen
(65070310-837009)

32.682

28.000

32.000

Registratie kinderopvang
(66010113-837009)

4.219

5.500

5.000

Omgevingsvergunningen
(68030110-837008)

1.230.430

650.000

700.000

Woonruimtebel. (secr.leges) (68030140-837000)

289

12.000

12.378

Woonruimtebel. (over.leges)
(68030140-837009)

0

700

500

TOTAAL

2.111.772

1.380.095

1.565.134

Tarieven

2024

2025

2026

Paspoort ouder dan 18 jaar

 83,87

86,85

88,65

Paspoort jonger dan 18 jaar

 63,42

65,70

67,05

Id.kaart ouder dan 18 jaar

 75,80

78,50

80,10

Id.kaart jonger dan 18 jaar

40,92

42,35

43,20

Rijbewijs

51,11

52,10

52,10

Precariobelasting
Ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.

Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Precariobelasting

66.811

60.000

67.000

Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.

Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Parkeerbelasting

2.266.997

2.490.000

2.583.985

Tarieven

2024

2025

2026

Max. naheffingsaanslag

76,70

78,80

82,00

Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief)

 4,65/1,70

4,80/1,75

4,95/1,80

Bloemendaal-dorp per uur

 1,70

1,75

1,80

Toeristenbelasting
Ter zake van het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.

Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

2024 (W)

2025 (B)

2026 (B)

Toeristenbelasting

2.634.404

          2.195.125

          2.264.271

Tarieven

2024

2025

2026

Per overnachting hotel

5,15

5,30

5,47

Per overnachting camping

3,95

4,10

4,23

Aantal overnachtingen

452.937

428.773

440.000

Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen. In de in december 2025 aan uw raad aan te bieden raadsvoorstel belastingverordeningen zal nader worden ingegaan op de belastingaanpassingen en -tarieven 2026.

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 08:35:58 met de export van 10/13/2025 08:25:19