Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)
De berekening is conform de nota Weerstandsvermogen 2023. Een gemeente is vrij zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen voor de wijze waarop het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om dit te doen is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen 2023 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld ‘en’ hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de structurele beïnvloedbare lasten als uitgangspunt genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek. De onderscheiden risico’s worden niet afzonderlijk gekwantificeerd, maar ingedeeld in de klassen ‘hoog’, ‘midden’ of ‘laag’. De inschatting hangt vooral samen met de mate waarin het risico zich voor kan doen. Bij de vertaling naar het weerstandsvermogen wordt voor risico’s uit de klasse ‘hoog’ rekening gehouden met 60% van de geschatte financiële gevolgen. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s. Voor de dekking van structurele risico’s is veelal een structurele aanpassing binnen de exploitatie nodig. Voor incidentele risico’s kan het vermogen (reserves) ingezet worden. Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een reële inschatting op basis van de beschikbare informatie.
Onderstaand is een overzicht te zien van de risico’s die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en die een financieel gevolg kunnen hebben.
Risico-inventarisatie en berekend weerstandsvermogen | |||
---|---|---|---|
Risico/Gevolg | Structureel | Incidenteel | hoog= 0,6 kans dat risico zich voordoet |
1. Ingediende of mogelijke claims tegen gemeente. | |||
PM | |||
2. Oldenhove (stoppen na 5 jaar huurcontract). | |||
Gevolg De volledige rijkssubsidie moet worden terugbetaald. | |||
€ 1.080.000 | |||
3. Locatiemanagers oorlog Oekraïne | |||
Gevolg Risico van 4 locatiebegeleiders die in vaste dienst zijn, terwijl ze bekostigd worden uit een tijdelijke regeling. Als we rekening houden met een begeleid traject naar werk van 12 maanden, levert dit een kostenpost van € 383.000 op. | |||
€383.000 | |||
4. Ontwikkelingen Vitaal Vogelenzang | |||
Gevolg Opsomming risico's uit notitie grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (AKROfinance) stikstof vraagstuk; lopende beroepsprocedure tegen bestemmingsplan; veenpakketten vervangen voor zand; oefenwand tennisbanen aanwezigheid asbest, hemelwater afvoeren van woningen naar wadi; goedkeuring ter plaatse van groenzone ter hoogte van bouwblokken 5, 4 en 6 i.v.m. bestaand maaiveld te behouden beplanting (Vliegroute Vleermuizen) in relatie tot onder vrij verval afstromen van vuilwater; uitloop vanrealisatie. | |||
€ 203.000 | |||
5. Verouderde bomen stand. | |||
Gevolg Kosten waarvoor geen dekking is. | |||
€ 50.000 | |||
0 | € 1.716.000 | ||
6. Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Spaarne Werkt). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend. | |||
Gevolg is dat de lasten stijgen door een aanzuigende werking van het open einde systeem, maar ook door demografische trends (zoals de vergrijzing) en landelijke beleidsmatige ontwikkelingen die tot meer druk op de gemeentelijke voorzieningen leiden. | |||
€ 750.000 | 0 | Hoog | |
Totaal risico's: | € 750.000 | €1.716.000 |