Doelenboom
Voorzien in een toereikend aanbod aan vrij toegankelijke algemene voorzieningen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. | Mantelzorgers en vrijwilligers krijgen ondersteuning via het lokale en regionale (zorg) netwerk. De gemeente Bloemendaal is een dementievriendelijke gemeente. |
Inwoners toegang bieden tot algemeen maatschappelijk werk. | Inwoners hebben kosteloos toegang tot maatschappelijk werk. Zij kunnen daar terecht met bijvoorbeeld vragen over financiën, regelingen of instanties. |
Subsidiëren lokaal welzijnswerk. Deze biedt toegang tot een scala aan activiteiten en voorzieningen en versterken het omkijken naar elkaar. | Alle inwoners kunnen waar nodig terugvallen op laagdrempelige, lichte vormen van ondersteuning. Daarnaast wordt omkijken naar elkaar bevorderd door de dorpscoördinatoren. |
Controle op kwaliteit kinderopvang. | Het toezicht op de kinderopvang wordt uitgevoerd door GGD Kennemerland. Alle kinderdagverblijven en buitenschoolse opvanglocaties binnen gemeente Bloemendaal worden in 2026 geïnspecteerd. Bij nieuwe locaties vindt na 3 maanden een onderzoek na registratie plaats. Daarnaast wordt 50% van alle voorzieningen voor gastouderopvang geïnspecteerd o.b.v. een steekproef. |
In stand houden, in samenwerking met regiogemeenten, van de voorziening Veilig Thuis. | Veilig Thuis speelt een sleutelrol in het aanpakken van huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis wordt gesubsidieerd door de gemeenten in Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer (Veilig Thuis is onderdeel van de VRK). |
Opvang van statushouders. | Via Welzijn Bloemendaal en/of Vluchtelingenwerk Nederland kunnen statushouders, indien nodig, ondersteuning vragen. Verder is er mogelijkheid voor ondersteuning van Nederlandse les. |
Het - door subsidieverlening - stimuleren van cohesiebevorderende activiteiten van en voor inwoners in wijken, kernen en dorpen. | Via BloemendaalSamen kunnen inwoners laagdrempelig subsidie aanvragen voor activiteiten die de sociale cohesie bevorderen. |
We willen de aard en omvang van de zorgvraag kunnen volgen alsook de voortgang en kwaliteit van de behandeling. | Via Zorgdomein verwijzen alle huisartsenpraktijken inwoners met maatschappelijke en psychosociale zorgvragen naar cliëntondersteuning. De aard en omvang wordt zo gevolgd. |
Beter positioneren vrijwilligerswerk in de gemeente en het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties. | De website en verschillende vormen van vrijwilligerswerk worden onder de aandacht gebracht via on- en offline communicatie. Naast het online vrijwilligersplatform kunnen (potentiële) vrijwilligers een fysiek gesprek hebben over vrijwilligerswerk met de dorpscoördinatoren en vrijwilligerscoördinator. Hiermee zorgen we voor een goede match tussen vraag en aanbod en stimuleren we burenhulp. Vrijwilligersorganisaties krijgen ondersteuning op verschillende onderwerpen. |
Voorzien in toegang tot individuele voorzieningen Jeugdwet en maatwerkvoorzieningen WMO.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Centrum voor Jeugd en Gezin: | |
Voorlichting en advies geven, opvoed- en opgroei ondersteuning bieden, toeleiden naar jeugdhulp. Versterken van samenwerking met onderwijs, overige wettelijke verwijzers en de consortia. | Onze inwoners zijn in 2026 goed bekend met het CJG en de mogelijkheden die het biedt op het vlak van opvoed- en opgroeiondersteuning en preventie. |
Geleiden naar de juiste vorm(en) van: | Het CJG: |
- algemene en overige voorzieningen | is bekend met Bloemendaalse voorzieningen en probeert hulpvragen eerst te beantwoorden met behulp van het voorliggend veld; |
- preventieve activiteiten (voorkomen instroom zwaardere jeugdhulp) | - heeft een eigen aanbod van preventieve activiteiten; |
- individuele voorzieningen (jeugdwet) | verwijst, indien vrij-toegankelijke voorzieningen niet voorzien in het beantwoorden van de hulpvraag, door naar specialistische jeugdhulp. |
Wmo-loket: | |
Voorlichting geven, adviseren en cliëntondersteuning bieden. | Inwoners worden geïnformeerd over hun mogelijkheden en weten hun weg te vinden binnen het sociaal domein. Hierdoor kunnen zij – waar mogelijk – op eigen kracht of met hulp uit hun netwerk blijven meedoen in de samenleving. De geboden ondersteuning is passend en gericht op het versterken van zelfredzaamheid. |
Geleiden naar de juiste vorm(en) van: | Het Wmo-loket: |
- algemene en overige voorzieningen | is bekend met de sociale kaart van Bloemendaal, zodat zij inwoners effectief kunnen wijzen op het gebruik van bestaande voorzieningen in de wijk of gemeente (zoals welzijnsactiviteiten, maaltijdvoorzieningen of vrijwilligershulp). Dit voorkomt onnodige inzet van zwaardere zorg en bevordert een efficiënte inzet van gemeentelijke middelen. Samenwerking met welzijnspartners zorgt voor een sluitend aanbod; |
- preventieve activiteiten | voorkomt dat Bloemendalers op maatwerkvoorzieningen aangewezen raken door vroegtijdig toe te leiden naar laagdrempelige activiteiten en voorliggende voorzieningen gericht op zelfredzaamheid en participatie. Inwoners blijven hierdoor langer zelfstandig functioneren. Dit draagt bij aan het beperken van de instroom in maatwerkvoorzieningen; |
- maatwerkvoorzieningen en dienstverlening (Wmo) | verwijst in laatste instantie (met een zo passend en effectief mogelijke indicatie) door naar een lichte- of specialistische maatwerkvoorziening. Wanneer noodzakelijke ondersteuning niet uit algemene of preventieve voorzieningen kan worden geboden, ontvangt de inwoner een passende indicatie voor een maatwerkvoorziening. De inzet is effectief, doelgericht en gebaseerd op een zorgvuldig onderzoek. Hierdoor sluiten de voorzieningen goed aan bij de ondersteuningsbehoefte van de inwoner. |
Het bieden van inkomens- en bijstandsvoorzieningen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Schuldhulpverlening. | Het nieuwe beleidsplan Schuldhulpverlening 2025–2028 is halverwege 2025 vastgesteld. Preventie en het vergroten van het bereik vormen daarbij de belangrijkste uitgangspunten. De rijksmiddelen die beschikbaar zijn gesteld voor de aanpak van armoede en schulden worden deels (€ 6.000) aangewend ter ondersteuning van de uitvoering van het nieuwe beleidsplan schuldhulpverlening. Het resterende deel (€ 14.000) wordt ingezet voor de structurele invoering van de kledingkaart binnen het minimabeleid. |
Gelden energietoeslag 2023. | De IASZ heeft de toekenning van de energietoeslag uitgevoerd. Er is een restantbedrag over. Er wordt gekeken hoe dit bedrag alsnog ten goede kan komen aan de doelgroep, bijvoorbeeld door uitvoering te geven aan het beleidsplan Schuldhulpverlening of via een samenwerking met team Duurzaamheid. |
Aanpassingen verstrekkingenboek bijzondere bijstand. | Deze activiteit is in 2025 afgerond en is in 2026 niet meer van toepassing. |
Voorzieningen ter bevordering van participatie, niet gericht op werken.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Ontwikkelingen Wet Inburgering. | Met de Wet inburgering hebben gemeenten vanaf 2022 een regierol in de begeleiding van statushouders die in de gemeente komen wonen. Beoogde wetswijzigingen zoals het afschaffen van de huisvestingstaakstelling hebben grote gevolgen voor gemeenten op het vlak van inburgering. De omvang van de inburgeringsopgave, het aantal inburgeringsplichtigen waarvoor we verantwoordelijk worden, wordt onvoorspelbaar. Het wordt moeilijker om afspraken te maken met aanbieders. Het risico hierbij is dat de onvoorspelbaarheid leidt tot hogere prijzen en/of minder aanbod. |
Op arbeid gerichte participatie en re-integratievoorzieningen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Participatiewet in Balans. | “Participatiewet in Balans” is een wetsvoorstel dat tot doel heeft de Participatiewet te vereenvoudigen en te verbeteren. De aanpassingen zijn gericht op het beter borgen van de menselijke maat in wet- en uitvoering. Dit vraagt om meer kennisverdieping, onderzoek naar persoonlijke omstandigheden en een bredere beoordeling van aanvragen. Ook wordt persoonlijk contact belangrijker. Deze veranderingen maken dat de uitvoering van de Participatiewet meer tijd en aandacht zal vergen. De eerste onderdelen van deze wet gaan vermoedelijk per 1 januari 2026 in, mits de Eerste Kamer akkoord geeft. Vervolgens krijgen gemeenten de mogelijkheid om de verdere invoering gefaseerd uit te voeren. |
Re-integratie. | Bloemendaal zet in op maatwerk en intensieve begeleiding bij de re-integratie van uitkeringsgerechtigden. Samen met re-integratiepartners wordt gezorgd voor een passend aanbod, met extra ondersteuning voor statushouders en mensen met psychische kwetsbaarheid (bijvoorbeeld via IPS-trajecten). Er is aandacht voor persoonlijke omstandigheden, duurzame plaatsing en het versterken van eigen regie, met als doel zoveel mogelijk mensen duurzaam aan werk te helpen. |
Aanbod van voorzieningen ten behoeve van mensen met fysieke beperkingen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Aanbod van voorzieningen ten behoeve van mensen met fysieke beperkingen, te weten: | Door inzet van deze voorzieningen kunnen mensen langer zelfstandig blijven wonen en actief blijven deelnemen aan de samenleving. De kosten van ondersteuning blijven beheersbaar door efficiëntie in uitvoering en samenwerking met partners, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. |
Aanbod van diensten ten behoeve van mensen met een beperking of psychische problemen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Aanbod van voorzieningen, zowel in de vorm van een maatwerkvoorziening als een algemene voorziening, ten behoeve van mensen met een beperking of psychische problemen, te weten: | De ondersteuning draagt bij aan een hogere mate van zelfredzaamheid en participatie: dit wordt gemeten via een jaarlijkse klanttevredenheidsmeting met een streefscore van 7,0 of hoger. De kosten van ondersteuning blijven beheersbaar door efficiëntie in uitvoering en samenwerking met partners, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. |
Aanbod van specialistische jeugdhulp.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Toereikend aanbod aan specialistische jeugdhulp (zorg in natura en persoonsgebonden budgetten). | Bloemendaalse jeugdigen en ouders met een hulpvraag ontvangen ondersteuning en hulp bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, gedragsproblemen, verstandelijke beperkingen en opvoedingsproblemen van de ouders. |
Uitvoering kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. | Bloemendaalse jeugdigen met een (straf- of kinderbeschermings-) maatregel worden zo tijdig mogelijk en passend geholpen. De gemeente is verantwoordelijk voor een voldoende kwantitatief en kwalitatief aanbod van jeugdbescherming en -reclassering. Het uitspreken van deze maatregelen gebeurt door de rechter, de uitvoering door de gecertificeerde instellingen. |
Voorzien in opvangvoorzieningen en Beschermd Wonen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Voorzien in opvangvoorzieningen en Beschermd Wonen. | Beschermd wonen is een vorm van wonen onder begeleiding voor mensen met psychische of psychosociale problemen. In verband met de door decentralisatie beschermd wonen worden in plaats van de centrumgemeenten, individuele gemeenten verantwoordelijk voor beschermd wonen van hun eigen inwoners. In 2026 gaan we verder met de voorbereiding van deze decentralisatie en gaan we ook kijken welke mogelijkheden er binnen onze gemeentegrenzen zijn. Vooruitlopend op de financiële door decentralisatie wordt ingezet op herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en (informele) steun in de lokale omgeving. |
Opvang Oekraïense vluchtelingen. | Het bieden van opvang en begeleiding in levensonderhoud van Oekraïense vluchtelingen in de gemeente Bloemendaal. Naar verwachting zal de gemeente Bloemendaal de opvang op de twee opvanglocaties voor circa 160 Oekraïense vluchtelingen voorzetten. De rijksfinanciering zal naar verwachting wederom toereikend zijn, waardoor 2026 kostenneutraal kan worden uitgevoerd. |
Preventie
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Inzet en ontwikkelen van preventief beleid en activiteiten
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Mentaal gezond houden van onze kinderen. | Scholen werken met partners en ouders samen om jeugdigen mentaal gezond op te laten groeien, met de focus op sociale veiligheid, (omgaan met) gezonde prestatiedruk en mediawijsheid. |
We willen de instroom in de jeugdzorg beperken. | Onderzoek naar de wettelijke verwijsroutes (naar specialistische jeugdhulp en jeugdbescherming en -reclassering) en met de verwijzers samen optrekken in het terugdringen van de instroom naar jeugdzorg. |
Preventie voortzetten en inzetten op het "normaliseren" van lichte problematiek. | Om de toestroom naar specialistische jeugdhulp te voorkomen/verminderen, wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van de vrij toegankelijke voorzieningen in Bloemendaal. In de opdrachten van de subsidiepartners is normaliseren een belangrijk speerpunt. Daarnaast wordt de maatschappelijke dialoog over normaliseren breed gedeeld in Bloemendaal, middels ouderavonden en uitgedragen door de betrokken partners in de sociale basis. |
We ontwikkelen nieuwe initiatieven voor de jeugd. | Uitkomsten van de gezondheidsmonitor jeugd zijn geanalyseerd en omgezet in regionale en lokale actiepunten/initiatieven. Zo wordt ingespeeld op wat waar nodig is voor de jeugdigen in Bloemendaal. Uiteraard doen we dit in samenwerking met de VO-scholen. |