Doelenboom
Beheren en inrichten van wegen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Groot onderhoud wegen volgens onderhoudsplan 2026 (vast te stellen door het college in voorjaar 2026). | Het onderhoudsprogramma is uitgevoerd. |
De Bloemendaalse winkelstraat inclusief de Voorbuurt vanaf de Mollaan heeft een opknapbeurt nodig om weer een aantrekkelijke winkelstaat te worden en de entree naar het winkelgebied te verbeteren. | Er is een inrichtingsplan vastgesteld door de raad en in uitvoering genomen, inclusief vervangen van de riolering. |
Vervangen verkeersbrug Van Lieroppark en fietsbrug Duinlustweg | Beide bruggen zijn vervangen. |
Beheren van openbare verlichting en verkeersregelinstallaties.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Vervangen ca. 125 klassieke verlichtingsarmaturen en ca. 20 lichtmasten in de winkelgebieden van Overveen en Bloemendaal. | De vervanging van de verlichting is aanbesteed en in uitvoering genomen gelijktijdig met de herinrichting van het winkelgebied Bloemendaal. |
Opstellen beleidsplan openbare verlichting 2026-2036 | Het beleidsplan is vastgesteld door de raad. |
Vergroten van verkeersveiligheid.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Herinrichten kruising Leidsevaart-Bekslaan, inclusief vervangen/verplaatsen fietsbrug en aanpassen spoorwegovergang. | De herinrichting is uitgevoerd in het derde en vierde kwartaal van 2026. |
Deelname Nationaal Actieplan Verkeersveiligheid via provincie. Het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid provincie Noord-Holland is in 2024 ingevuld. | De prioriteiten uit het actieplan worden de komende jaren in subsidieregelingen meegenomen. |
We willen een veiligere en anders ingerichte Zeeweg. | In 2026 wordt een proef gehouden voor een tijdelijke inrichting inclusief busbaan. |
We stimuleren de uitbreiding van 30 km wegen binnen de bebouwde kom en zetten in op het bevorderen van wandel- en fietsverkeer. | In december 2025 wordt het uitvoeringsprogramma vastgesteld. Vanaf 2026 vindt uitvoering van deelprojecten plaats. |
Verkeersveilige inrichting van de Rijksstraatweg Bennebroek. | Er is een vastgesteld inrichtingsplan voor de Rijksstraatweg tussen de Bennebroekervaart en de Kleine Sparrenlaan inclusief de kruising met de Zwarteweg/Bennebroekerlaan. |
Beheren parkeervoorzieningen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Voor de controle van betaald parkeren wordt de inzet van een scanvoertuig overwogen. | Eind 2025 worden eerst nieuwe parkeerautomaten ingekocht en geplaatst. Deze zijn voorbereid op kentekenparkeren. Het controleren met een scanvoertuig is een optie die daarna technisch en financieel kan worden verkend. De beschikbaarheid van een parkeerregisseur/data-medewerker in 2026 speelt daarbij een rol. |
Voorzien in toenemende behoefte aan openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen. | Met behulp van de in december 2024 vastgestelde laadkaart, wordt er de komende jaren verdere invulling gegeven aan de toegenomen vraag naar openbare laadcapaciteit. |
Overleg en afstemming provincie en busvervoerder over invulling busconcessie en (jaarlijks vast te stellen) lijnenplan.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Jaarlijks door provincie vast te stellen nieuwe dienstregeling voor de bus en door NS vast te stellen dienstregeling voor de trein. | De jaarlijkse dienstregelingen worden vastgesteld. Evt. wijzigingen gaan in overleg met de gemeenten en de regio. In 2025 heeft de regio GR Bereikbaarheid Z-K (mede namens Bloemendaal) aan de provincie input geleverd op een ontwerp Programma van Eisen voor de nieuwe busconcessie 2028-2038. |
Overleg en afstemming met NS en ProRail over dienstregeling en gebruik spoornet.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
In 2022 is onderzoek gedaan naar geluid en trillingen langs het spoor in Overveen. Daar zijn geen bijzonderheden uit gekomen in relatie tot de bekende (berekende) geluidsgrenswaarden. Met bewoners en Prorail/NS wordt verder gesproken over maatregelen die het spoorgeluid verder kunnen verlagen (onderhoud aan het spoor, specifiek aandachtspunt de stalen spoorbruggen, inzet stille treinen). | Het spoorgeluid in Overveen is niet meer opgenomen in het Jaarplan 2026 van de GR Bereikbaarheid. De maatregelen die NS en Prorail de afgelopen jaren al hebben genomen (stillere treinen en onderhoud aan het spoor) hebben een gunstig effect op het geluid. 2026 is het laatste jaar waarin veel extra treinen worden ingezet naar de Grand Prix in Zandvoort. |
We zetten in op het beter faciliteren van het OV en op minder overlast van auto's in de kernen. | In de zomer van 2026 wil de provincie in samenwerking met de GR Bereikbaarheid Z-K een proef doen met een strand-pendelbus op de Zeeweg. De proef dient ook om een nieuwe, verkeersveilige weginrichting te testen. Die volgt op groot onderhoud aan de Zeeweg in 2028-2029. |
Bevorderen bereikbaarheid
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit begrotingsjaar 2026 | Resultaat begrotingsjaar 2026 |
---|---|
Voortzetting deelname Regionaal Mobiliteitsfonds. | Het huidige mobiliteitsfonds loopt door t/m 2027. In 2026 wordt de raad een voorstel gedaan over voortzetten na 2027. |
We zetten in op een goede bereikbaarheid van het strand. | In de zomer 2026 willen we een proef doen met strand-pendelbussen via de Zeeweg. De provincie en de vier GR-Bereikbaarheid gemeenten nemen in oktober 2025 een go-no go besluit. |
We willen fietsverkeer naar Bloemendaal aan Zee bevorderen. | De route via de Julianalaan (Brouwerskolkweg)-Militairenweg-Zeeweg is aangemerkt als te ontwikkelen doorfietsroute. De provincie onderzoekt hoe fietsers op de Zeeweg meer ruimte kunnen krijgen in een nieuw wegprofiel. Dit hangt samen met de pendelbus-proef. |
We willen een lange termijn plan voor regionale verbindingen fiets- en wandelverkeer. Op korte termijn maken we school-fietsroutes veiliger en verbeteren we de verkeersveiligheid in winkelstraten. | Eind 2025 moeten de GR-Bereikbaarheid gemeenten en de provincie een intentie-overeenkomst Doorfietsroutes hebben vastgesteld. Daarin staat een programmering van aan te pakken doorfietsroutes. De Oude Trambaan is hoogste prioriteit (ook vanuit het programma Bereikbaarheid kust). In 2026 moet een definitief ontwerp/bestek worden gemaakt. Uitvoering is voorzien in 2027 en 2028. De provincie en de GR Bereikbaarheid betalen een deel van de kosten. Voor het restant moet Bloemendaal een eigen bijdrage opnemen in het meerjaren investeringsplan. |
We willen geluidsoverlast aanpakken en onderzoek doen naar zones voor stille motoren. | In de zomer van 2025 heeft de raadswerkgroep geluidmetingen gedaan aan gevels van woningen. Die kunnen dienen als basis voor nader te bepalen verder onderzoek naar een aanpak van de geluidoverlast. |