- verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (GR VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de GR is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden twee maal per jaar ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 6.102 miljoen
€ 5.086 miljoen
€ 70.943 miljoen
€ 67.294 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2023
2024
€ 87.000
- €542.000
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
MJB (€ x 1.000) 61010110 ,61020110 66812000, 67010110 / 443300
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 2.933
nb
€ 3.038
€ 3.038
€ 3.038
€ 3.038
Ontwikkelingen
De inzet van de VRK blijft hard nodig in een omgeving die niet altijd zo veilig en gezond is als we voor onze burgers, ondernemers en bezoekers zouden willen. Meer mensen die verminderd zelfredzaam zijn, wonen zelfstandig. De bebouwing, druk op bewoning en verkeersbewegingen nemen toe. Klimaatwijziging verhoogt het gevaar voor de gezondheid, bijv. door hitte, infectieziekten; risico’s op (natuur)branden, overstromingen; maatschappelijke verstoringen, zoals onrust en stroomstoringen. Ook maatschappelijke verstoringen (bijv. extremisme en activisme), cybercriminaliteit en activiteiten van bepaalde buitenlandse staten vormen steeds meer een reële dreiging. Gezondheid en veiligheid horen bij de belangen. Maatschappelijke ontwikkelingen beïnvloeden onze bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan Veilig Thuis, een van de taken van de lokale overheid om een vangnet te bieden aan mensen in moeilijke situaties. De balans tussen goede zorg en kostenbeheersing blijft een aandachtspunt.
De VRK wil als toegewijde organisatie dienstbaar zijn aan de gemeenten. De VRK heeft samenwerking voorop staan en investeert veel in goede contacten met de vele partners. Honderd procent veiligheid en gezondheid kan niemand creëren. Voorkomen, voorbereiden waar het kan en klaar staan waar het nodig is, daar staat de VRK voor, iedere dag weer. - verbonden partijen
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Doelstelling
De doelstelling van het Participatiebedrijf is de organisatie van en toeleiding naar betaald werk voor de volgende doelgroepen:
- Inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut
- Inwoners met een indicatie Banenafspraak
- Inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt
- Jongeren zonder startkwalificatie die zijn uitgevallen uit het onderwijs
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat wordt bestuurd door het bestuur GR Participatiebedrijf Spaarne Werkt, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het bestuur heeft ook nog twee onbezoldigde externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting en de jaarrekening van het Participatiebedrijf worden ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4 procent in deze gemeenschappelijke regeling, op basis van de toegekende re-integratiebudgetten Participatiewet (Wsw-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 20 24
31 dec. 2024
€ 6.171.741
€ 4.802.371
€ 6.070.213
€ 7.369.241
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
- € 640.129
- € 973.593
€ 0
€ 0
Bijdrage bestuurskosten
2025 (€ x 1.000)
Meerjarenraming 66040110 (x €1.000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 859
nb
€ 914
€ 908
€ 842
€ 810
Ontwikkelingen
Eind 2023 heeft het bestuur gekozen voor een koers richting een gezonde, moderne en efficiënte organisatie, met als doel zoveel mogelijk mensen te begeleiden naar betaald werk bij reguliere werkgevers. Dit betekent dat bepaalde werksoorten worden afgebouwd. In 2025 is hiervoor het Transitieplan vastgesteld. De uitvoering hiervan heeft financiële gevolgen en dat leidt ertoe dat de deelnemende gemeenten aanvullende financiering beschikbaar stellen om tot een sluitende begroting te komen. Deze financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van Spaarne Werkt, waarop de raad halverwege 2025 haar zienswijze heeft gegeven.
- verbonden partijen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2026 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29,3%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2024
2025
2026
2027
2028
2029
x € 1.000
€ 804
€ 850
€ 870
€ 902
€ 934
€ 968
Meerjarenraming
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming 54222 ( x € 1.000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 2.936
nb
€ 2.967
€ 3.075
€ 3.184
€ 3.298
Ontwikkelingen
De volgende ontwikkelingen hebben invloed op de begroting van GBKZ
Meerjarenbegroting vanaf 2027
De meerjarenbegroting vanaf 2027 is gebaseerd op de aantallen van 2026. Dit is inclusief Zandvoort. Op het moment dat GBKZ beschikt over de werkelijke gegevens voor 2027 en verder zal GBKZ de meerjarenbegroting aanpassen. Conform de gemeenschappelijke regeling is een bureau ingeschakeld om de effecten van uittreding te bepalen. Op dit moment is dat nog niet bekend.Parkeren Zandvoort
Met de gemeente Zandvoort is ten aanzien van de portokosten de afspraak gemaakt dat het gedeelte van de portokosten dat niet uit de overhead gedekt kan worden, apart bij de afrekening in rekening gebracht wordt. Voor 2025 is hiervoor € 20.513,- voor begroot. Voor 2026 kan hetzelfde bedrag worden aangehouden.Ontwikkeling digitalisering en waarderen
De verdere digitalisering en de financiële gevolgen voor de komende jaren zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. Er wordt continue gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de gegevensstromen via de aansluiting op landelijke voorzieningen, onder meer het NHR, BAG en LvWOZ, van deze laatste is GBKZ bronhouder. De Waarderingskamer, de toezichthouder van GBKZ, waardeert GBKZ met 4 sterren. Het streven is er op gericht in 2026 het maximum van 5 sterren te realiseren. - verbonden partijen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. Het inburgeren van nieuwkomers. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet. Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor inwoners die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 18.934
€ 18.934
€ 1.974.545
€ 1.842.844
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 8.857
nb
€ 8.685
€ 8.729
€ 8.676
€ 8.663
€4.476
nb
€ 4.476
€ 4.476
€ 4.476
€ 4.476
€ 4.381
nb
€ 4.209
€ 4.253
€ 4.200
€ 4.187
Ontwikkelingen
De verwachting is dat de arbeidsmarkt in 2026 nog gunstig blijft. Er zal naar verhouding meer intensieve begeleiding nodig zijn voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor statushouders.
- verbonden partijen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 7,2% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar, de aantallen van 23 t/m 27 zijn nog niet bekend).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 januari 2024
31 dec 2024
1 januari 2024
31 dec. 2024
nihil
nihil
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
nihil
nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2025 (x €1.000)
Meerjarenraming 64030130 (x € 1.000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 121
nb
€ 120
€ 125
€131
€ 137
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2025 e.v.:
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 7 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal in de gemeente woonachtige jongeren, zoals in de GR is afgesproken.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De middelen kwalificatieplicht valt direct aan Haarlem toe en wordt in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten.Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de regeling Regionale aanpak VSV en de doeluitkering VSV. Tevens worden de budgetten van de Participatiewet en de regionale middelen Jeugdwerkloosheid van de arbeidsmarktregio benut, zoals die beschikbaar zijn in de regio.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet, met de toevoeging van een uitbreiding naar de doelgroep 23 tot 27-jarigen. Voor 2026 komt er in verband met de uitbreiding van het Doorstroompunt extra budget vanuit het Rijk. In 2026 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
- verbonden partijen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen die in aanmerking komen voor een bijdrage uit het fonds worden in de betreffende gemeente voorgelegd aan de raad, meestal als onderdeel van de gemeentelijke begroting of het investeringsplan. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is.
Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768.
Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 9.064.626
€ 8.958.881
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
- € 736.929
€ 105.745
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (62010210.443300)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 161
€ 161
€ 161
€ 161
€ 161
€ 161
Ontwikkelingen
In 2024 is de GR-regeling aangepast en in overeenstemming gebracht met de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. In 2025 wordt de GR geëvalueerd. Onderdeel daarvan is voortzetten van het mobiliteitsfonds na 2027. Het is de bedoeling om daar -via stuurgroep GR en het college van B&W- een voorstel voor te doen bij de begrotingscyclus 2027.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Doelstelling
Het beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
MJB (60041310/60041311-443200)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 4.260
nb
€ 3.845
€ 3.778
€ 3.717
€ 3.780
Ontwikkelingen
De gemeenten Bloemendaal en Heemstede werken samen op het gebied van Informatievoorziening en ICT. Daarvoor is per 1 januari 2021 de gemeenschappelijke regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT) ingesteld. De ontwikkelingen van de GR DIT zijn onderdeel van programma Bestuur en Ondersteuning en paragraaf Bedrijfsvoering - 'Informatievoorziening en ICT'.
- verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin. Waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling(en) vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling (GR) neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,8%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding is de GR-bijdrage voor het basistakenpakket € 169.000 in 2026. Voor de overige milieutaken, toezicht en handhaving Alcoholwet en het digitaal opkopersregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met GR ODIJ. Bovendien geeft ODIJ uitvoering aan het Uitvoeringsregeling Subsidie Energiebesparing bij Bedrijven 2022-2025. Tenslotte is zowel een structurele als incidentele bijdrage opgenomen voor de doorontwikkeling van de GR ODIJ voor de korte termijn. De geraamde bijdrage 2026 aan de dienstverleningsovereenkomst, de subsidieregeling en het ontwikkeltraject bedraagt € 345.105 wat de totale bijdrage aan de GR ODIJ voor 2026 brengt op een bedrag van € 514.105.
Risico's
Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 729.707
€ 742.091
€ 12.106.613
€ 13.348.423
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2022
2023
2024
€ 121.955
€ 105.487
€ 124.232
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (61020210+67040110.443300)
Begroot
Werkelijk
*2026
2027
2028
2029
€ 526.754
nb
€ 514.105
€ 585.151
€ 599.780
€ 614.774
Ontwikkelingen
*inclusief extra, deels incidentele, bijdrage energiebesparingsakkoord.
Gezonde fysieke leefomgeving
Het speelveld van omgevingsdiensten is sterk in ontwikkeling. Door de invoering van de Omgevingswet is het wettelijk kader onder een groot gedeelte van de dienstverlening veranderd. Dit heeft ook invloed op de werkwijze en dienstverlening en geeft ruimte aan gemeenten om via de omgevingsplannen nieuwe richtingen te kiezen. Vanuit de adviserende rol wil ODIJ de komende jaren samen met de deelnemers kijken naar welke kansen dit geeft. Waar mogelijk maakt ODIJ afwegingen, om provinciaal of regionaal samen op te trekken met ketenpartners.De focus op het milieu en de kwaliteit van de leefomgeving is sterk toegenomen. Hierdoor neemt de kennis toe en ontstaat er steeds beter inzicht, dat weer zorgt voor nieuwe thema's en ontwikkelingen. Deze thema's zorgen ervoor dat het werk van omgevingsdiensten zich door ontwikkelt. Bijvoorbeeld om de energietransitie te realiseren zal opslag van alternatieve energie een thema zijn waarop moet worden ingespeeld. Ander voorbeelden zijn de kaderrichtlijn water (KRW) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS).
Interbestuurlijk programma
Het interbestuurlijk programma (IBP) VTH stuurt aan op robuuste omgevingsdiensten, waarbij omgevingsdiensten zich sterker moeten gaan positioneren op advies en de maatschappelijke transitieopgaven. Vanwege de start als milieudienst is ODIJ altijd beleidsrijk geweest, met een stevige adviesfunctie voor haar deelnemers. De transitie naar een robuuste organisatie is een belangrijk speerpunt voor de komende jaren.ODIJ voldoet op dit moment niet aan de robuustheid criteria vanuit het interbestuurlijk programma. Het Algemeen Bestuur heeft in 2024 in opdracht van de staatssecretaris een plan van aanpak opgesteld voor de dóórontwikkeling naar een toekomstbestendige dienst. Het zelfstandig toekomstbestendig worden
gaat gepaard met een ontwikkelagenda met daarop een vijftal ontwikkellijnen. De bestuurlijk vastgestelde ontwikkellijnen zijn:
1. het herijken van de bestaande taken en formatie;
2. het onderzoeken van een verbreding van het huidige takenpakket;
3. het vereenvoudigen van de GR;
4. het vormgeven van een structurele provincie-brede samenwerking;
5. de dóórontwikkeling van de interne organisatie. - verbonden partijen
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AvA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 4.721 miljoen
€ 4.777 miljoen
€110.819 miljoen
€123.614 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Dividend per aandeel
2023
2024
2023
2024
- € 254 miljoen
- € 294 miljoen
€ 2,16
€ 2,51
Ontvangen dividend vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
- € 48
- € 52
- € 52
- € 52
- € 52
- € 52
Ontwikkelingen
In de AvA van de BNG Bank van 24 april 2025 is de jaarrekening van BNG Bank over 2024 vastgesteld. De netto winst over 2024 bedraagt € 294 miljoen (2023: € 254 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 50% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 140 miljoen (2023: € 120 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,51 per aandeel van nominaal € 2,50 (2023: € 2,16). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2024 van € 52.860 welk in het boekjaar 2025 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt tegen aantrekkelijke voorwaarden voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten en blijft investeren in eigen mensen en processen e.e.a. op basis van haar strategische programma 'Ons Kompas naar Impact'. Met de solide financiële positie kan de BNG Bank zijn marktleidersrol als financier van de publieke sector goed vervullen.
- verbonden partijen
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netwerkbeheerder energie de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2,3 miljoen klanten. Dit doet zij door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
Wethouder financiën. De aandelen zijn in bezit van 61 Nederlandse gemeenten, 2 provincies en de Staat. In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,29% van de aandelen).
Risico's
De risico's voor Bloemendaal zijn met name financieel van aard. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 3.221 miljoen
€ 3.370 miljoen
€ 5.063 miljoen
€ 5.704 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2023
2024
2023
2024
- € 170 miljoen
- € 158 miljoen
€ 9,30
€ 8,86
Ontvangen dividend vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60050122.852000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
- € 146
- € 146
- € 152
- € 152
- € 152
- € 152
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
In de AvA van Stedin Holding BV van 16 april 2024 is de jaarrekening 2024 vastgesteld. De netto winst over 2024 bedraagt € 158 miljoen (2023: € 170 miljoen) en er is een dividenduitkering vastgesteld van € 50,3 miljoen (2023: € 52,4 miljoen) waarvan een bedrag van € 146.101 ten goede komt van Bloemendaal. Dit betekent een uitkering per gewoon aandeel van € 8,86 (2023: € 9,30), gebaseerd op het aantal gewone aandelen uitstaand per 31 december 2024 (=16.490 stuks).
Dividenduitkering in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.De dividenduitkering voor de komende jaren is ongewis als gevolg van de hoge kosten van de energietransitie en het mogelijk toetreden van nieuwe aandeelhouders. Voorshands wordt op basis van het ontvangen dividend over 2024 alsmede de geactualiseerde dividendprognose van Stedin een verwacht dividend voor de komende jaren aangehouden van jaarlijks € 152.000.
In de afgelopen periode zijn veel acties geweest om ervoor te zorgen dat Stedin over voldoende kapitaal beschikt voor de noodzakelijke investeringen in betrouwbare netten en de energietransitie. In 2021 hebben de aandeelhouders gezamenlijk € 200 miljoen gestort. Ter invulling van de kapitaalbehoefte van Stedin is op 8 december 2023 de Staat voor € 500 miljoen toegetreden als aandeelhouder van Stedin. Vervolgens is de AvA in haar vergadering van 27 maart 2024 akkoord gegaan met de toetreding van 23 nieuwe aandeelhouders tot het netwerkbedrijf. Naast de provincies Utrecht en Zeeland, zijn ook nog 7 Utrechtse en 12 Zeeuwse gemeenten aandeelhouder geworden. Gezamenlijk versterken de nieuwe aandeelhouders het eigen vermogen van Stedin met nog eens € 32,8 miljoen. Dat geld is hard nodig om te blijven investeren in de uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet.
Na toetreding van al deze nieuwe aandeelhouders is ons relatieve aandelenbelang iets gedaald. Uit de medio juli ontvangen (geactualiseerde) Kader Aandelenverdeling blijkt dat de onbalans in het aandeelhouderschap verder is toegenomen. Voor een betere afspiegeling van aandeelhouders in het verzorgingsgebied zal worden onderzocht hoe de aandelenverdeling per gemeente zich verhoudt tot het openbaar belang en zal worden gekeken wanneer zich een mogelijkheid voordoet om het aandelenbelang in Stedin proportioneel te verminderen. Een voorstel daartoe zal door de AHC worden voorbereid. De gemeente zelf heeft op basis van een aangenomen motie in de raad van 3 juni 2021 de voorbereidingen gestart om het gehele huidige aandelenpakket Stedin te verkopen. - verbonden partijen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.
Financieel belang
10.067 aandelen à € 65 nominaal (6,09% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 33,017 miljoen
€ 35,663 miljoen
€ 40,697 miljoen
€ 49,549 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2023
2024
2023
2024
-€ 0,022 miljoen
- € 1,843 miljoen
€ 2,27
€ 3,36
Ontvangen dividend vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60050121.852000)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
- € 95
- € 33
- € 50
- € 50
- € 50
- € 50
Ontwikkelingen
Uniforme tarieven voor afvalinzameling zijn van kracht. In 2023 is ook de uniformering van de tarieven voor gladheid en reiniging afgerond. De uniforme tarieven voor gladheid gelden per 1 januari 2023 en de uniforme tarieven voor reiniging gaan in per 1 januari 2025. Elke gemeente betaalt naar rato dezelfde tarieven.
Meerlanden heeft een coördinerende rol in de discussie rondom de lachgasproblematiek. Meerlanden is op zoek naar een structurele verwerkingsmethode.
In de raad van 8 juli 2021 is besloten om het aandelenpakket bij Meerlanden uit te breiden. Het aandelenpakket van de gemeente voldoet nu aan het evenredigheidsprincipe.
In de AVA van 13 juni 2025 is besloten een deel van het resultaat na belastingen van Meerlanden Holding N.V. als dividend over het boekjaar 2024 uit te keren. Dit betekent een dividenduitkering van 25%, overeenkomend met een dividend van € 3,36 per gewoon aandeel.
- verbonden partijen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (Stichting RIJK)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Alkmaar, Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Koggenland, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Voorschoten en Wormerland.
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van Stichting RIJK in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van Stichting RIJK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen Stichting RIJK.
Financieel belang
In 2026 neemt Bloemendaal 5,2% van de totale kosten voor zijn rekening.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
€ 1.044.000
€ 1.005.360
€ 503.247
€ 626.113
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
- € 40.199
- € 38.640
- € 13.431
- € 14.817
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 180
€ 191
€ 192
€ 196
€ 201
€ 205
Ontwikkelingen
Stichting RIJK levert voor het geheel aan deelnemende organisaties de meeste meerwaarde door haar dienstverlening zoveel mogelijk te standaardiseren, maar wel met de intentie om binnen dat kader maatwerk te leveren. De afgelopen jaren is de dienstverlening van RIJK uitgebreid. Naast een helpdesk en inkoopbegeleiding levert RIJK inmiddels ook analyses van de inkoopuitgaven, advies over het inkoopbeleid en advies over de inrichting van de inkoopfunctie. De aangesloten organisaties kunnen daarmee in het inkoopjaarplan elk jaar een passende combinatie van producten van RIJK afnemen. RIJK geeft ook workshops voor medewerkers van de partnerorganisaties, zodat zij eenvoudige aanbestedingen zelf kunnen uitvoeren. Dit heeft meerwaarde op een moment dat de vraag de capaciteit die beschikbaar is op basis van de deelnemersbijdrage, overstijgt. RIJK probeert proactief inkoopgerelateerde vraagstukken die bij meerdere partners spelen, te herkennen en om te zetten in producten/diensten. Dit wordt altijd eerst uitgeprobeerd bij een of twee aangesloten organisaties.
In 2025 is besloten de statuten van RIJK te wijzigen om het daarmee mogelijk te maken voor andere publieke organisaties dan gemeenten zich aan te sluiten bij RIJK. Dit besluit is genomen met het oog op toekomstbestendigheid van RIJK. Er was daarvoor geen acute noodzaak, maar dit maakt het mogelijk om de brede financiële basis te behouden in het geval dat meerdere gemeenten zouden uittreden. Het maakt het ook mogelijk dat samenwerkingsverbanden van de huidige aangesloten gemeenten zich zelfstandig kunnen aansluiten. Het is de bedoeling dat dit laatste in 2026 wordt afgerond als de betrokken gemeenten dat willen.
Bloemendaal neemt 4,5 dag per week af aan werkzaamheden. Dit is noodzakelijk vanwege de uitvoering van complexe (Europese)aanbestedingen in het bijzonder, maar ook om de gemeente te adviseren en te ondersteunen bij andere inkooptrajecten. Daarnaast draagt dit bij aan het waarborgen van rechtmatigheid, het vergroten van doelmatigheid en het realiseren van maatschappelijke waarde binnen het inkoopbeleid en de gemeente. Op deze manier kan Bloemendaal niet alleen voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook strategische en duurzame keuzes maken die bijdragen aan de lange termijn belangen van de organisatie en de samenleving.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen
Doelstelling
Het Rijk verplicht gemeenten binnen dezelfde regio om samen te werken bij de doordecentralisatie Beschermd wonen. Om aan deze eis te voldoen hebben de gemeenten in onze regio afgesproken het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen op te richten (GO). Vanuit het GO worden afspraken gemaakt over beleid, gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden, inkoop en financiën. De ambitie van de doordecentralisatie is dat burgers met een psychische kwetsbaarheid zo gewoon mogelijk wonen, in hun eigen omgeving, met herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun. Dit versterkt de beweging van ‘intramuraal’ naar ‘zo gewoon mogelijk' thuis wonen. Het GO faciliteert een goede samenwerking in de regio, wat bijdraagt aan het behalen van deze doelstellingen.
Deelnemende gemeenten
Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Aan het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen wordt deelgenomen door de colleges van de acht gemeenten. Zij worden vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. De uitvoerende taken van het GO worden belegd bij het Uitvoeringsteam Regionale BW (URB), dat in ieder geval de eerste 3 jaren gepositioneerd wordt bij de gemeente Haarlem.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het GO wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
Gemeente Haarlem krijgt als centrumgemeente de rijksmiddelen, geleidelijk zal dit naar individuele gemeenten gaan.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
n.v.t.
€ 26.830
n.v.t.
€ 5.569
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming (66811000.443800)
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 118
nb.
€ 130
€ 130
€ 130
€ 130
Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen is per 1 januari 2024 in werking getreden. Door het uitstel van de landelijke doordecentralisatie zijn nog niet alle afspraken van deze Gemeenschappelijke Regeling van toepassing. Centrumgemeente Haarlem blijft de rijksmiddelen in 2026 ontvangen. Naar verwachting gaan de rijksmiddelen in een periode van tien jaar geleidelijk van de centrumgemeente naar de individuele gemeenten, regionaal vraagt dat om nieuwe samenwerkingsafspraken.
Per 2025 ligt de toegang van het beschermd wonen bij de gemeente. In 2026 wordt een doorontwikkeling van de toegang verwacht.
De wet woonplaatsbeginsel Beschermd wonen is tenminste uitgesteld tot 2027. - verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Doelstelling
Goede taakuitoefening op het gebied van HRM, Facilitaire Zaken en Communicatie, van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
De totale kosten van de Regeling worden tussen de gemeenten verdeeld op basis van het inwoneraantal van de Gemeenten van 1 januari van het voorgaande jaar.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2024
31 dec. 2024
1 jan. 2024
31 dec. 2024
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2023
2024
2023
2024
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
Bijdr. Heemstede2025 (x € 1.000)
Meerjarenraming Kostenplaats GR BV
Begroot
Werkelijk
2026
2027
2028
2029
€ 3.739
nb
€ 3.995
€ 4.159
€ 4.330
€ 4.509
- € 2.019
nb
-€ 2.157
- € 2.246
- € 2.338
- € 2.436
Ontwikkelingen
De budgetten van HRM, Communicatie en Facilitaire Zaken zijn grotendeels in de GR ondergebracht. Daarbij gaat het om reguliere bedrijfsvoeringsbudgetten en budgetten waaraan een gemeenschappelijk (bestuurlijk vastgesteld) beleid aan ten grondslag ligt. We gebruiken komende periode om de budgetten verder te stroomlijnen en het proces rond de P&C cyclus voor beide gemeenten te optimaliseren.
In 2025 is, tegelijk met de andere GR-en, een uitgebreide evaluatie gedaan. De aanbevelingen daaruit verwerken we in een concreet plan van aanpak.